Forum Ibu Hamil dan Kehamilan Daftar di IbuHamil.com untuk ikutan diskusi seputar kehamilan

  Forum Ibu Hamil dan Kehamilan > Diskusi Seputar Kehamilan > Diskusi Umum

Selamat datang di IbuHamil.com, sebuah forum seputar kehamilan. Untuk bertanya atau diskusi dengan bumil lain, silakan bergabung dengan komunitas kami.
  #1  
Old
hasna6...   TS 
 
Posts: 78
Default Kehamilan dan saiz tambahan

SHARING
Berat badan ibu hamil tidak langsung memberi kesan pada kehamilan ataupun bayi yang bakal lahir. Tetapi mempunyai berat badan berlebihan atau obes boleh mengakibatkan risiko tertentu dalam komplikasi kehamilan. Risiko biasa yang dialami adalah seperti:

1.Diabetes gestasi
2.Hipertensi gestasi (tekanan darah tinggi)
3.Preaklampsia
4.Pelahiran pramatang
5.Bayi besar(makrosomia)

Apabila tiba waktu melahirkan,mempunyai berat badan berlebihan bermaksud ibu hamil mudah mendapat:

1.Kelahiran dibantu (guna forceps atau ventouse)
2.Pembedahan Caesarean
3.Distosia bahu(keadaan bahu bayi tersangkut pada tulang pubik ibu semasa dilahirkan)

Kebanyakan kondisi kesehatan ini dapat diuruskan dengan baik,dan ada antaranya boleh dicegah. Caranya adalah dengan mengurangkan berat badan sebelum hamil.Kajian menunjukkan terdapat perkaitan antara ibu yang berdiet semasa 3 bulan pertama kehamilan dengan kecacatan tiub neural pada bayi baru lahir,tidak kira berapa berat badan ibunya. Tetapi sekiranya anda hamil, banyak perkara yang boleh dilakukan untuk membantu diri sendiri dan bayi yang dikandung.

Pertambahan berat badan yang sehat
Pertambahan berat badan ibu hamil adalah bergantung pada pelbagai faktor. Ibu tidak lagi melakukan rutin timbangan berat badan di klinik antenatal, tetapi purata berat badan naik antara 8kg(18paun)hingga 15kg(33paun). Kebanyakan ibu mengalami pertambahan berat badan yang sedikit pada trimester pertama, dan bertambah secara berperingkat hingga masuk pada trimester ketiga, apabila bayi membesar secara pantas pada tahap ini. Walaupun ibu hamil mungkin ingin berdiet semasa hamil,ia tidak bagus untuk kesehatan diri dan bayi. Diet membuatkan ibu hamil kekurangan zat besi,asid folik,vitamin dan mineral lain. Ingat, kenaikan berat badan adalah antara petunjuk paling penting yang ibu hamil mempunyai kehamilan sehat. Hanya amalkan diet seimbang,dan coba kurangkan pengambilan lemak dan gula.

Senaman dan diet bergizi
Bersenam adalah cara terbaik untuk mengurangkan berat badan,khususnya apabila disertai dengan diet bergizi.

Sebaik sahaja mendapat persetujuan dokter, ibu hamil boleh melakukan senaman ringan hingga pertengahan yang bersesuaian. Lakukan senaman berimpak rendah seperti berjalan dan berenang. Kekalkan masa latihan yang pendek dan minum banyak air.

Berbanding dengan dokter tentang faktor risiko diri semasa hamil. Adakah ibu hamil mempunyai sejarah tekanan darah tinggi ataupun diabetes? sebaik sahaja ibu hamil mengetahui faktor risiko diri, mudah untuk bekerjasama dengan dokter dalam membantu sendiri memperoleh peluang terbaik bagi mendapat bayi sehat.


beri sokongan ya,bunda
banyak lagi info di INFO KESEHATAN
https://www.facebook.com/pages/Info-...5378681?ref=hl
sila LIKE,maksih
 
Thread lain yang berhubungan:
Silakan daftar untuk menulis pesan :-)


Topik yang mirip
Thread Thread Starter Forum Replies Post Terakhir
gula tambahan -- Diskusi Umum 40
butuh tambahan bunda... -- Ngobrol Apa Saja 4
income tambahan -- Diskusi Umum 0
cari uang tambahan , -- Ngobrol Apa Saja 0
Tambahan Ilmu -- Ngobrol Apa Saja 2


Zona waktu GMT +7. Waktu saat ini adalah 19:53.


IbuHamil.com - Forum Informasi Kehamilan
Forum diskusi kehamilan dan komunitas ibu hamil terbesar di Indonesia
© 2024 IbuHamil.com