Forum Ibu Hamil dan Kehamilan Daftar di IbuHamil.com untuk ikutan diskusi seputar kehamilan

  Forum Ibu Hamil dan Kehamilan > Diskusi Seputar Kehamilan > Diskusi Umum

Selamat datang di IbuHamil.com, sebuah forum seputar kehamilan. Untuk bertanya atau diskusi dengan bumil lain, silakan bergabung dengan komunitas kami.
  #1  
Old
hasna6...   TS 
 
Posts: 78
Default Adakah rawatan kemoterapi merusak kesuburan?

hai, bunda.. nak share info ni..

Bagi golongan pesakit yang sudah beranak, ini bukanlah masalah yang serius. Namun bagi golongan pesakit yang masih muda ataupun yang ingin beranak,maka adalah penting untuk mengekalkan kesuburan selepas menerima rawatan anti-kanker. Kalau kanker berpeluang untuk diobati, melahirkan anak yang sihat merupakan satu harapan besar antara pesakit dan doktor.

Sel-sel kanker dan proses rawatan kemungkinan akan merusak fungsi seks dan pembiakan. Sebagai contoh, sperma seseorang lelaki dewasa mudah dipengaruhi oleh obat kimia, jadi kuantitas sperma akan berkurangan semasa menjalani kemoterapi. Selepas 3 bulan tamatnya kemoterapi, kuantitas sperma akan kembali kepada normal. Tahap pemulihan adalah berbeda dengan jenis obat kemoterapi yang diambil.

Secara amnya, alkyl dan cisplatin membawa kerusakan yang besar terhadap sperma. Jika mengambil dos obat yang rendah, maka kuantitas sperma akan kembali kepada normal selepas 1-3 tahun, dan motiliti sperma tidak terjejas. Sebaliknya dos obat yang tinggi akan menyebabkan kekurangan kuantitas sperma dalam jangka masa yang panjang dan seterusnya mengakibatkan kemandulan.

Namun bukanlah semua pesakit kanker yang menghadapi masalah kecacatan kesuburan disebabkan oleh kemoterapi. Sebagai contoh, pesakit kanker testis telah terdapat masalah kekurangan sperma,kualitas air mani yang tidak ideal sebelum menerima kemoterapi.

Bagi golongan wanita dewasa pula, apabila mencapai peringkat remaja, telur tidak akan terpecah, sebanyak 30 juta telur akan bersedia dalam indung telur. Ovulasi akan mula setelah menerima rangsangan dari hormon dan bersedia untuk proses hamil.Jika fungsi hormon terhalang, maka telur tidak dapat dilepaskan oleh indung telur dan fungsi pembiakan terjejas. Sebab-sebab terjadinya ketakseimbangan hormon amat merumitkan. Secara dasarnya, sel-sel folikel indung telur dijejaskan dan tidak berupaya untuk merembeskan hormon secara normal akibat penggunaan ubat kemoterapi. Seterusnya menyebabkan keberhentian haid atau kedatangan haid tanpa ovulasi. Fenomena ini mungkin akan dikekalkan dalam jangka masa beberapa bulan atau beberapa tahun. Segelintir pesakit kanker payudara yang menerima rawatan hormon,peluang fungsi indung telur terjejas akan menaik.

Punca-punca yang mempengaruhi fungsi pembiakan wanita termasuk siklus haid yang tidak teratur, mengambil obat mencegah hamil,gangguan emosi,perubahan berat badan dan sebagainya. Jadi kesan kemoterapi terhadap ketidaksuburan adalah terhad.

Bagaimana mengekalkan kesuburan pesakit kanker?
Pertama, memastikan jenis obat anti kanker yang diambil. Jika jenis obat yang diambil tidak akan merusakkan sel-sel pembiakan, maka tidak perlu memikir-mikirkan. Sebaliknya jika obat anti kanker seperti alkyl dan cisplatin diambil, terpaksalah mencari preskripsi alternatif. Pesakit di kalangan remaja atau lelaki dewasa pula boleh menimbang untuk menyimpan sperma dalam bank sperma sebelum menerima rawatan.

Secara amnya, pesakit patut mengelakkan diri dari hamil dalam 6 bulan selepas kemoterapi demi mengurangkan kebahayaan terhadap ibu dan janin.Keraguan mengenai kerusakkan genetik bayi dan penyakit genetik, boleh minta bantuan daripada pakar-pakar tertentu. Mengikut maklumat terkini, pembelajaran,prestasi,peratusan mengalami penyakit genetik dan mutasi genetik anak yang dilahirkan oleh pesakit menerima kemoterapi tidak banyak berbeda dengan orang biasa.

Tidak dapat dinafikan bahwa kemoterapi akan menjejaskan fungsi pembiakan, tetapi hanya sebagian daripada obat kemoterapi yang membawa kerusakan. Kebanyakan obat anti kanker memberi keburukan yang kecil dan bersifat sementara. Dengan mempunyai konsep yang betul, harap agar pesakit kanker dapat menerima rawatan anti kanker dengan lebih yakin dan tabah.
 
Thread lain yang berhubungan:
Silakan daftar untuk menulis pesan :-)


Topik yang mirip
Thread Thread Starter Forum Replies Post Terakhir
Menyeduh Susu dengan Air Mendidih Sama dengan Merusak Vitaminnya Sumber: h -- Ngobrol Apa Saja 6
"dosa yg merusak pernikahan" -- Ngobrol Apa Saja 8
Tidak Merusak Keperawanan -- Ngobrol Apa Saja 29
bisa merusak sperma gak bund??? #bingung -- Ngobrol Apa Saja 8
Sang Penyusup: Merusak suasana -- Ngobrol Apa Saja 34


Zona waktu GMT +7. Waktu saat ini adalah 00:53.


IbuHamil.com - Forum Informasi Kehamilan
Forum diskusi kehamilan dan komunitas ibu hamil terbesar di Indonesia
© 2024 IbuHamil.com